DALIL: Di Manakah Allah?

Tuan puan sekalian. Coretan ini adalah rentetan daripada coretan asal Polemik Di Manakah Allah? yang telah kita terbitkan sebelum ini. Untuk makluman juga, dialog Merungkai Kepercayaan Hadith Jariah juga telah sempurna dilangsungkan dengan jayanya pada hari Sabtu, 19 Ogos 2023; Seperti kita telah jangka sebelum ini, kedua-dua Ustaz Salman Ali dan Ustaz Noor Derus membentangkan…

Himpunan Ceramah Bahaya Wahabi

Tuan puan sekalian. Coretan kali ini kita himpunkan beberapa ceramah tentang bahaya Wahabi untuk tontonan dan halwa telinga kalian. Bukan apa. Bahaya katanya. Seram mendengarnya. Maka eloklah kita bentangkan sahaja apa yang melintang dalam saluran YouTube; Kita mulakan perihal bahaya Wahabi dengan ucapan berterus terang Kiyai Idrus Ramli; Waduh-waduh bapak-bapak dan ibu-ibu sekalian. “Terok bebenor…

Baru Hendak Kecoh: Ajaran Si Hulk Sesat!

Sehari dua ini tuan puan, barulah hendak kecoh satu Malaya; Ajaran Si Hulk Sesat! Orang dok sibuk tidak tahu menjawab di manakah Allah, tiba-tiba keluar cerita pula pasal ‘Nabi Muhammad itu Allah!’. Baru sekarang kita hendak kecoh macam mana boleh ramai orang terpengaruh dengan dakwaan mengatakan ‘Allah adalah Muhammad’ dan ‘Muhammad adalah Allah’; Beginilah ya…

Polemik Di Manakah Allah?

Tuan puan sekalian. Pada mulanya kita bercadang untuk berkongsi fikiran berkenaan dengan Polemik kalimah Allah, ‘terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya’. Tetapi nampaknya keluar pula polemik lain; Di manakah Allah? Jadi, untuk coretan kali ini biarlah kita berkongsi fikiran berkenaan polemik Di manakah Allah? Bukan apa tuan puan sekalian. Kasihan kita orang Islam…

Mengambil Pendirian Status Kitab Al-Ibanah

Tuan puan sekalian. Pada catatan kali ini kita berhasrat untuk membicarakan perihal status Kitab Al-Ibanah, yang didakwa ditulis oleh Imam Abu Hassan al-Asy’ari, seorang ulama besar dalam tradisi aliran pemikiran Assyairah. Kitab Al-Ibanah telah dikaji oleh para ulama mutaakahirin, lalu timbullah kontroversi terkait keaslian atau keabsahan kitab Al-Ibanah. Elok kita mulakan dengan menonton video berikut;…

ORANG AWAM Keliru: Cerdik ATAU Bodoh?

Tuan puan sekalian. Mari kita bincang pasal dakwaan orang awam keliru pasal urusan agama. Ada 2 senario; Dari mana kita dapat kedua-dua senario itu? Kita dapat dari sembang sesama awam baik di masjid, surau, kedai kopi mahupun dalam laman sosial. Kita dapat dari mulut para asatizah kita juga, ustaz, agamawan tersohor yang risau takut orang…

Perkampungan Sunnah atau Sesat ?

Tuan puan sekalian. Hujung bulan Mei yang lalu telah berlangsung Perkampungan Sunnah di negeri Perlis. Temanya adalah MEMBENTERAS SYIRIK MENGHAPUS KHURAFAT. Lalu kita ada terdengar dakwaan semisal kata “macam mana nak bawa kebenaran kalau dia itu sesat”? Benda dah tular, hendak buat macam mana lagi? Tonton sajalah video tular berikut; Video tadi cuma cuplikan yang…

Bidang Pengelihatan: Percaya Diri /Cakap Orang?

Tuan puan sekalian. Terbitan kali ini kita mengajak tuan puan untuk menilai kembali kepercayaan. Ya. Kepercayaan datang dari perkataan PERCAYA. Yang paling dekat boleh kita terjemah perkataan IMAN yang terkandung dalam Al-Quran dan hadith; orang beriman adalah orang yang percaya. Percaya kepada apa? Percaya kepada rukun Iman, iaitu tonggak kepercayaan sebagai orang Islam. Namun begitu,…

Al-Quran Terbiar, Sunnah Ditinggalkan & Imam Diagungkan

Berkatalah +SANGfikir; Dikesempatan Aidilfitri ini, maka berbondonglah manusia termasuk aku menziarahi kuburan. Barangkali ia kemestian bagi manusia seluruh alam atau barangkali inilah kesempatan yang hadir apabila pulang ke kampung halaman. Maka sesungguhnya menziarahi kuburan itu boleh saja dilakukan bila-bila masa, supaya orang yang hidup mengambil manfaat, mengambil pelajaran dan mengingati mati. Demikianlah tujuan menziarahi kuburan…

Sambutan Ramadhan Bulan Al-Quran

Marhaban Ya Ramadhan! Ya begitulah tuan puan sekalian budaya kita bila masuk bulan Ramadhan. Zaman sekarang ini terkadang agak liat kita sebut Selamat Datang Wahai Ramadhan. Maklumlah semua pakat hendak bicara bahasa Arab, kan? Cakap tentang pakat-pakat ini tuan puan, sering juga melintas depan kita ajakan supaya kawan-kawan, sahabat handai mahupun rakan taulan pakat kongsi…

ISLAM Sebenar, Pandangan dan Perspektif Islam?

Tuan puan sekalian. Baru-baru ini seorang ahli politik bukan Islam dari kalangan pemerintah Madani Malaysia telah memuji setinggi langit perihal ‘Islam sebenar’. Sila baca di pautan Kor Ming puji ‘Islam sebenar’ makin subur bawah PMX. Kita agak pelik juga bagaimana seorang bukan Islam boleh tahu ‘Islam sebenar’, terutama kalau kita tahu juga dia bukanlah dalam…

MENTEGA TERBANG: Filem Gugat Akidah?

Tuan puan sekalian. Kecoh satu negara dengan berita Jakim sah filem Mentega Terbang bertentangan akidah; PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) diarahkan bertindak segera dengan meneliti keseluruhan kandungan filem Mentega Terbang yang sedang hangat diperkatakan umat Islam. Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mohd. Na’im Mokhtar berkata, hasil penelitian Jakim mendapati…

‘Perang Ustaz’: Analisa Orang Awam Terhadap Wahabi vs Aswaja

Tuan puan sekalian. Inilah adalah sambungan kisah perang sebelum ini; Sebagaimana saranan kita sebelum ini supaya tuan puan sekalian belajar KELUAR KEPOMPONG: Bebaskan Dirimu Dari Dibelenggu, maka kita bentangkan dalam terbitan ini video Dialog KUIPS 2.0: WAHABIAH – Aliran Sesat atau Aliran Ahli Sunnah Waljamaah. Video 1 Lebih 6 jam ya tuan puan sekalian (termasuk…

TAQDIR: Kehendak dan Ketentuan – Allah Tidak Zalimi HambaNya

Tuan puan sekalian. Beberapa waktu yang agak lama dahulu, kita pernah membincangkan perihal Qada’ dan Qadar ATAU Qadar dan Qada’ (bergantung kepada cara kefahaman). Tuan puan boleh rujuk kembali di pautan di bawah ini; Kedua-dua terbitan tersebut bersifat sangat umum dan bersifat santai sesuai dengan kelaziman kefahaman awam. Kita ada membuat beberapa deraf susulan untuk…

Nur Muhammad dan Penjelasan Berkaitan Aqidah Islam (3)

Tuan puan sekalian. Dalam terbitan KELUAR KEPOMPONG: Bebaskan Dirimu Dari Dibelenggu, kita sudah memberikan beberapa kaedah awam untuk meluruskan cara beragama, termasuklah isu yang dianggap hal furu’ aqidah; Nur Muhammad dan Penjelasan Berkaitan Aqidah Islam (1) dan Nur Muhammad dan Penjelasan Berkaitan Aqidah Islam (2). Ya tuan puan. Isu Nur Muhammad ini sering disapu di…

KELUAR KEPOMPONG: Bebaskan Dirimu Dari Dibelenggu

Tuan puan sekalian. Kita hendak mula dengan bersantai. Hayati lirik lagu BIASAN nyanyian To’Ki; Biasan kaca itu Tersenyum memandangku 🎶Membongkar satu noda Menghiris satu jiwa 🎶Memaksa senyum madu Dibalik raut lesu Tersingkap impianmu Dicemar janji palsu 🎶Aku yang bersalah Janji takku endah Terperangkapku dengan bisikannya 🎶Bebaskanlah aku Dari dibelenggu Dari pintu kaca yang bermadu 🎶Bantulah…

Nur Muhammad dan Penjelasan Berkaitan Aqidah Islam (2)

إِنَّ اللَّـهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. Surah al-Ahzab 33:56 Tuan puan sekalian. Kita dengar ayat ini paling…

‘Perang Ustaz’: Wahabiah Aliran Sesat atau ASWJ?

Tuan puan sekalian. Inilah adalah sambungan kisah perang sebelum ini; ‘Perang Ustaz’: Aswaja+AAA vs. Puak Tidak Mengaku Wahabi dan ‘Perang Ustaz’: Bila Masa Aku Jadi Wahabi? Perang mulut saja ya. Bukan perang dunia ketiga. Kita orang awam kena ikutilah cerita perang ini. Ikut bukan suruh taksub. Ikut bukan suruh kafir mengkafirkan orang lain ya. Ikut…

Benarkah Dakwaan Ulama Salaf Berhujah Dengan Ilmu Kalam?

Tuan puan sedar atau tidak selama ini kita disuapkan dengan fakta yang kurang tepat menjelaskan peranan aliran Assyairah dan AlMaturidiah menurut apa yang kita diajar itu. Salah satunya adalah seolah-olah kedua-dua aliran itu, atau gabungan keduanya yang sohor digelar Assayirah AlMaturidah adalah benteng agung mempertahankan aqidah pada zaman kekuasaan puak Muktazilah. Itu semua tidaklah sungguh…

PRU15: Menilai Yang Tersurat dan Yang Tersirat

Tuan puan sekalian. Dalam coretan sebelum ini, kita sudah nyatakan; politikus itu, tua bangka, muda remaja atau miskin kaya, perangainya macam itu juga. Orang awam macam kita, rakyat jelata yang bijaksana, usahlah biarkan diri masuk lubang ular berkali-kali. Lainlah kalau kita ini cuma ‘raykat’ melata. Jenis macam ini tidak boleh hendak ditolong ya. Kita juga…

PRU15: Keputusan dan Analisa Pilihanraya Umum Ke-15

Tuan puan sekalian. PRU 15 kita belum tahu bila lagi. Yang nyata, kempen al-intikhabatul ‘aammatul khamisatu ‘asyara sudah bermula sejak 3 tahun lalu. Faham atau tidak? Kalau faham tahaluf siasyi, faham tasamuh, bahkan faham ta’ayush, takkanlah tidak faham al-intikhabatul ‘aammatul khamisatu ‘asyara pula? Nak sangat cakap Arab kan? Ya tuan puan sekalian. Kempen al-intikhabatul ‘aammatul…

MAULIDUR RASUL: Lumrah Manusia Suka Berlebihan

Tuan puan sekalian. Setiap tahun kita di Malaysia ini akan bercuti sempena sambutan Maulidur Rasul. Tahun ini kita ada tema istimewa; Sambutan Maulidur Rasul 2022 bertemakan Keluarga Malaysia Pemangkin Kemakmuran. Mari lihat apa yang menarik pada tahun ini; … Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Hakimah Mohd Yusoff berkata, persembahan khas juga diadakan…

CURANG AKADEMIK? Isu Tukar BERSEMAYAM kepada ISTAWA

Baru-baru ini kecoh di laman sosial berkenaan dakwaan para pegawai yang diberi kuasa jaga kemajuan Islam telah menukar terjemahan BERSEMAYAM kepada استوى (ISTAWA) tanpa sebarang penjelasan nota kaki. Dakwaan ini, jika benar, adalah satu contoh jenayah akademik mentahkik terjemahan orang lain tanpa alasan yang jujur. Tuan puan boleh ke laman Facebook untuk mengikut perang mulut…

EDISI SENTAP: Akal Mana? Cakap Tak Serupa Bikin?

Tuan puan sekalian. Ini adalah edisi sentap. Dalam beberapa terbitan sebelum ini kita banyak menyentuh perihal akal. Bukan setakat sentuh, malah kita banyak sindir. Sindiran kita itu bukan setakat sentap, bahkan boleh makan dalam. Kalau tahu makanlah ya. Itu pun kalau terasa. Kalau buat ‘ADA AKU KISAH?’, kita hendak buat macam mana lagi? Kita juga…

Nur Muhammad dan Penjelasan Berkaitan Aqidah Islam (1)

Tuan puan sekalian, termasuk kaum keluarga, anak, cucu, cicit barangkali sudah lazim dengan zikir munajat seperti di bawah ini; Video 1 Secara zahir, macam tiada apa masalah ya tuan puan. Zikir ini juga dipanggil ‘Zikir Penenang Hati’. Memang begitulah zahirnya. Dan kita pun maklum, memang zikir ini diajar dan dialunkan secara meluas dalam masyarakat kita,…

‘Perang Ustaz’: Bila Masa Aku Jadi Wahabi?

Tuan puan sekalian, dalam terbitan ‘Perang Ustaz’: Aswaja+AAA vs. Puak Tidak Mengaku Wahabi sebelum ini, kita sudah kongsikan kertas kerja Fahaman Salafi Wahabi: Origin Kepada Ekstremisme dan Radikalisme Kontemporari untuk tuan puan ketahui bahaya gerakan radikal. Sebab itu ramai ustaz kita risau pasal aliran Wahabi. Kemudian, kita juga sudah jelaskan, radikalisme boleh berlaku dalam mana-mana…

‘Perang Ustaz’: Aswaja+AAA vs. Puak Tidak Mengaku Wahabi

Tuan puan sekalian tentu biasa dengar kata mengata antara dua golongan ustaz di Nusantara ini. Satu golongan gelar yang satu itu ‘Wahabi yang tidak mengaku Wahabi’. Satu golongan yang digelar Wahabi memang ada yang terang-terangan mengaku Wahabi, ada pula yang memang tidak mengaku Wahabi sebab mereka dakwa sebagai Salafi, bahkan mereka dakwa merekalah Ahlul Sunnah…

Makrifatullah – Hakikat, Makrifat dan Martabat Tujuh

Tuan puan sekalian. Baru-baru ini kita diberi kesempatan untuk menonton video ceramah berkenaan makrifatullah. Dalam bahasa mudahnya, kenal hakikat diri, belajar arif tentang Tuhan, atau kita panggil ilmu makrifat. Tuan puan boleh tonton dari mula sampai habis video yang dikongsikan oleh sebuah keluarga di Shah Alam, yang menjemput Ustaz Wan Hizam untuk memberikan tazkirah lebih…

ISLAM, Beriman atau Kafir? Perbahasan takrif INFIDEL (disbeliever / unbeliever / non-believer) 2

Tuan puan sekalian. Sebelum ini kita sudah menonton dan mengulas empat video yang asalnya hendak menyangkal dakwaan Ustaz Salman Ali berkenaan dakwaan ajaran original sin oleh Sheikh Nazim Al-Haqqani, sehingga meleret pula perbahasan istilah kafir, beriman dan tidak beriman. Mari kita teruskan menonton baki 3 lagi react video yang berkaitan untuk meneruskan sambungan bicara tentang ISLAM, Beriman atau…

ISLAM, Beriman atau Kafir? Perbahasan takrif INFIDEL (disbeliever / unbeliever / non-believer) 1

Tuan puan sekalian. Sekarang ini sedang hangat saling berbalas hujah melalui video berkenaan isu ISLAM, beriman atau kafir menurut tafsiran puak-puak yang berbalah. Maka eloklah kita tumpang semangkuk mengulas juga. Supaya tidaklah kita bergaduh sesama Islam. Supaya tidaklah kita mengata orang awam jangan bercakap pasal agama. Juga supaya orang awam sedarlah diri juga ilmu agama…

USAH SENTAP: Jauhi Bid’ah Dholalah, Fahami Bid’ah Hasanah

Tuan puan sekalian. Pertama sekali kita hendak peringatkan. Jangan sentap. Tidak usah melatah. Toksah nak melenting sangatlah. Ini kena bagi peringatan awal-awal. Sebab ramai orang sentap bila dengar perkataan; BID’AH. Sebelum kita pergi jauh. Elok tuan puan tonton dulu video ceramah Ustaz Engku Ahmad Fadzil. Tajuknya bahaya fahaman literal. Kandungannya bagus sebab banyak sentuh persoalan…

MAT KILAU Kebangkitan Pahlawan

Kuala Lumpur: Kutipan filem Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan sudah melepasi jangkaan pengarahnya, Syamsul Yusof apabila sudah berjaya mencecah RM61 juta dalam tempoh 17 hari tayangan. Sebelum ini, Syamsul menganggarkan filem epik Melayu arahannya itu boleh mencatat kutipan maksimum RM60 juta walaupun ada mendakwa ia boleh mengutip RM80 juta hingga RM100 juta.  My Metro, 9 Julai…

Himpunan Doa Dalam Al-Quran Menurut Jujukan Surah dan Ayat

Tuan puan sekalian. Berikut adalah audio video 40 pilihan doa Rabbana; 40 doa itu hanyalah sebahagian daripada doa yang terkandung di dalam Al-Quran. Himpunan Doa Menurut Jujukan Ayat Maka, kita himpunkan di sini doa dari Al_Quran menurut turutan atau jujukan surah dan ayat. Tujuannya supaya kita dapat menyemak dengan Al-Quran untuk mengetahui asal doa yang…

Semak Hadith Dengan Merujuk Kepada Ahli Hadith

Tuan puan sekalian. Setelah menapis hadith dengan Al-Quran berdasarkan prinsip hadith tidak sepatutnya bercanggah dengan firman Allah, perkara kedua yang perlu dilakukan adalah dengan membuat semakan. Sama ada semak online di SEMAKHADIS.COM atau dengan merujuk kepada kitab berbahasa Arab dan terjemahannya baik dalam bahasa Inggeris atau bahasa Melayu. Kalau rajin boleh juga ke laman SUNNAH.COM;…

Golongan Yang Tenggelam Dalam Kalam

Kita nak bawakan pemikiran tuan puan untuk memahami sedikit berkenaan dengan golongan yang berlebihan bermain dengan kalam hingga mereka tenggelam dalam lautan yang dalam. Sebelum itu, tonton dahulu video ceramah oleh Ustaz Fakhrurazi. Tolong jangan melenting tengok tajuk. Tengok isi ceramah dulu; Begini tuan puan sekalian. Tadi sudah diberi amaran. Jangan melenting. Sebab kita pun…

Kitab atau Buku?

Orang Melayu ini ada masalah bahasa. Bila baca Al-Quran terjemahan bakal edisi terbaru JAKIM, dia jumpa perkataan istawa, terjemah baca istawa juga. Dia baca kitab Arab dia tak faham. Dia baca kitab jawi Melayu pun dia tak faham juga. Bila terjumpa Al-Kitab dia marah pula. Padahal orang Arab panggil Bible itu kitab juga. Kita di…

Kaji Benda Haram?

Melihat potensi baik yang dimiliki oleh ganja dan hemp serta produk-produk yang boleh dihasilkan. Perlu difahami juga, industri farmaseutikal tidak mahu perubatan bersifat herba dan tradisional termasuk ganja dan ketum menjadi pilihan, pemain industri mahukan masyarakat bergantung kepada produk keluaran mereka dan hanya menonjolkan sisi buruk herba atau tanam tempatan yang telah terbukti berkesan sejak…

Kaki Belit

Banduan tidak seharus dijemput ke istana, kata Dr Mahathir. Kehadiran bekas perdana menteri Najib Razak ke sebuah majlis di istana baru-baru ini dilihat sebagai tidak betul dan tidak molek. Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata seseorang banduan tidak sepatutnya dijemput ke istana. “Pandangan saya banduan tidak seharusnya dijemput ke istana. Ia tidak betul dan…

Bacaan Agak Kuat

Kemudian saya terdengar bacaan  Al-Quran beralun dengan agak kuat juga. Ini kurang sesuai kerana pada masa yang sama ada reruai memasang lagu dan memekak – Mohd Fuzail Mohd Nor, 16 Jun 2022 Itulah yang dinukilkan dari artikel yang tersiar hari ini. Ia adalah pemerhatian dari seorang bekas wartawan dalam pengelibatan beliau dalam Pesta Buku Antarabangsa…

Pesta Buku Islam?

International book fairs or Islamic book fairs? Questions have arisen about the purpose of events such as the Kuala Lumpur International Book Fair, which are supposed to reflect Malaysia’s identity as a multicultural society – Malaysia Now, 14 Jun 2022. Soalan telah berbangkit? Siapa yang bangkitkan? Pesta buku antarabangsa, bukan? Apa kena mengena dengan identiti…

Politik GST

Pelaksanaan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah lebih baik berbanding Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang dilaksanakan di Malaysia ketika ini.Ketua Ahli Ekonomi, Makroekonomi, Perdagangan dan Pelaburan Bank Dunia, Dr Apurva Sanghi, berkata berdasarkan analisis awal, GST menawarkan hampir dua kali ganda pendapatan cukai kerajaan berbanding SST. – Berita Harian (13 Jun 2022) Ya.…

Terlebih pandai Islam

Surat ini adalah dari seorang yang terlebih pandai tentang Islam. Ia menjadi berita hangat tentang betapa pandainya orang itu mentafsir haya’. Niatnya sangat baik. Sebelum ini dia juga pernah buat surat terbuka yang disiarkan secara meluas semasa kempen PRN Johor. Ya. Niatnya nampak baik. Baik sangat sampai nampak kuman di seberang laut, gajah depan mata…

Budaya Malas Fikir Perihal Agama

Tuan puan sekalian. Hari ini kita akan membicarakan perihal budaya masyarakat nusantara kita. Ini berkaitan masalah orang awam dalam urusan agama. Perkara ini mungkin remeh; malas berfikir perihal agama. Apa maksudnya? Urusan agama tidak perlu fikir. Serah saja kepada golongan agamawan. Kita orang awam ini, ikut sajalah. Hendak difikirkan sangat sudah kenapa? Bukan orang awam…

Siapa ORANG AWAM Dalam Urusan Agama?

Kita kongsikan beberapa koleksi video menyebut perihal orang awam. Ada macam-macam tuan puan. Ada kata orang awam ini jangan banyak tanya. Ikut saja. Ada yang kata, apa salah orang awam nak tanya? Eh! Siapa orang awam ini? Kenapa pula orang awam ini mudah keliru? Jadi begini tuan puan sekalian. Tuan puan boleh cari pelbagai hujah…

Diskusi Ilmiah: Ibn Arabi Dari Neraca Ahli Sunnah Wal Jamaah

Tuan puan sekalian, kita kongsikan diskusi ilmiah empat jam. Ia adalah antara Ustaz Noor Derus dengan ASWJ Reasearch Group (ARG). Sangat bagus untuk menguji minda. Sangat bagus untuk mengenal hujah ikut tingkap atau hujah ikut singkap. Tuan puan kena dengar dengan teliti. Jangan main lompat serkap jarang. Nanti panel cakap lain, tuan puan faham lain…

Membaca dan Mempelajari Al-Quran

Semua umat Islam sudah maklum kelebihan membaca Al-Quran. Dapat pahala. Dapat manfaat. Dapat kelebihan. Seterusnya, dapat apa? Mari tonton sebentar klip video kelebihan membaca Al-Quran. Ustaz kita ada mengulas tentang perbezaan kelebihan membaca Al-Quran dan membaca terjemahannya. Secara umumnya kita setujulah apa ustaz sebut. Ini kita kongsikan hadis yang ustaz sebut tadi. Daripada Abdullah bin…

REDHO? Faham Tapi Masih Tak Faham

Pernahkah anda dengar ungkapan seumpama di bawah ini? Apa itu takdir [TAQDIR]? Sebenarnya bab takdir ni mudah saja. Kita beriman dengan Qada’ dan Qadar. Kita beriman bahawa semua ketentuan dan ketetapan adalah urusan Allah. Meskipun begitu, dalam masa yang sama kita berusaha semampu yang boleh dalam urusan dan pilihan yang kita boleh buat. Sebagai contoh;…

TAQDIR, Qadar dan Qada’

Qadar Tuan puan sekalian tentu biasa dengar perkataan takdir yang sering diungkap oleh masyarakat kita bila berdepan dengan pelbagai peristiwa. Kata takdir berasal dari bahasa Arab, tepatnya dieja sebagai TAQDIR (تقدير) yang berakar kata dari kata qaddara (قدر، يقدر، تقديرا) iaitu ukuran terhadap sesuatu atau memberi kadar. Dalam kefahaman awam, Taqdir menurut istilah adalah ukuran yang sudah…

SUMPAH dan sesumpah (chamaeleons)

Pernahkah anda bersumpah? YA atau TIDAK? Baiklah. Jika anda seorang warganegara Malaysia, adalah malang sekali jika sekiranya anda tidak pernah bersumpah seumur hidup. Tak ingat? Jika anda pernah bersekolah mengikut sistem persekolahan diiktiraf kerajaan Malaysia, ANDA BIASA BERSUMPAH! Ikrar ini adalah sumpah anda kepada bumi pertiwi bertuah bernama PERSEKUTUAN MALAYSIA (asalnya PERSEKUTUAN TANAH MELAYU) yang terkandung…

Diskusi Ilmiah: Penilaian Bid’ah Hasanah Adakah Satu Kesesatan

Dipersilakan tuan puan menonton diskusi ilmiah antara Ustaz Engku Ahmad Fadzil & Dr Muhamad Rozaimi. Kena tonton dua jam dari mula sampai akhir. Sebab isu bid’ah ini boleh membuat ramai orang kecil hati. Sakit hati pun ada. Sampai teruk sekali ada yang kata memecah belahkan masyarakat. Tonton dulu; Sesat atau tidak itu, kita tak berani…

PLANET, Bintang & Bintang Rayau

Ini adalah coretan berkenaan PLANET, BINTANG & BINTANG RAYAU. Dalam bahasa Inggeris disebut; PLANET, STARS & WANDERING STARS Ia adalah topic perbincangan yang sangat menarik, kerana majoritI yang sangat besar dari kalangan penduduk dunia tidak pernah sampai ke angkasa lepas. Mereka hanya berupaya memerhati sahaja sambil mendengar-dengar cerita perihal PLANET, BINTANG & BINTANG RAYAU dari…

+SANGfikir

… mengajak pembaca memahami Islam dan kehidupan dengan akal yang sempurna.

Subscribe to My Blog

Get new content delivered directly to your inbox.